Υπάρχουν μαθητές, που δε μπορούν ούτε στο ελάχιστο να οργανώσουν το χρόνο τους ή που δεν ξέρουν με ποιο τρόπο να μελετούν ή δεν πιστεύουν στον εαυτό τους  και στο ότι θα τα καταφέρουν και γι’ αυτό με την πρώτη δυσκολία «τα παρατάνε». 
Υπάρχουν άλλοι, που δεν πολυσυμπαθούν το διάβασμα, με αποτέλεσμα όλη τη χρονιά να είναι σε μια διαρκή κόντρα με τους γονείς – κυρίως τη μητέρα – και στη διάρκεια των εξετάσεων να διαπιστώνουν την αδυναμία επίτευξης του στόχου τους με τα γνωστά αποτελέσματα ...
Φυσικά υπάρχει και εκείνο το κομμάτι της μαθητιώσας νεολαίας, που έχει ξεκαθαρισμένους στόχους, που ξέρει τι ζητάει, ξέρει που πάει, οργανώνεται σωστά, ζητάει όποια βοήθεια χρειάζεται και ζει μια ήρεμη μαθητική ζωή, όσο ήρεμη θα μπορούσε να είναι στο ανταγωνιστικό πεδίο, που συνεπάγεται η εξεταστική διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων.
Θα προσπαθήσω να μεταφέρω στο χαρτί κάποια στοιχεία, που χρειάζονται στον υποψήφιο φοιτητή, στο μαθητή, που θέλει να πετύχει το σκοπό του. Να καταφέρει να πετύχει τους στόχους του, χωρίς να τον τρομάζουν « οι Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες».
ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑ – ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ
Για να πετύχετε κάτι, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχει στόχος, πράγμα, που θεωρείται προφανές. Από κει και πέρα κάνετε προσπάθεια να τον πετύχετε, να τον κατακτήσετε  ή να τον πλησιάσετε, όσο γίνεται.
Έχοντας λοιπόν ένα στόχο οργανώνετε τη ζωή σας ανάλογα. Αυτό ισχύει και στον επαγγελματικό βίο. Χρειάζεται η πολιτική για να κάνω κάτι, η στρατηγική για το πως θα το κάνω και οι τακτικές κινήσεις, που πρέπει να γίνονται ανάλογα με το χρόνο, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το αναμενόμενο.
Πρώτα πρώτα χρειάζεται καλή ψυχική διάθεση, πίστη στον εαυτό σας και αξιοποίηση του κοινού νου. Η πλειονότητα των ανθρώπων διαθέτει κοινό νου. Οι προικισμένοι από το Θεό, οι διάνοιες, είναι μειοψηφία και  είναι ελάχιστοι.
Φροντίστε να αξιοποιήσετε το μυαλό μας με πίστη σ΄ ένα σκοπό και ένα στόχο.
ΘΑ ΣΠΟΥΔΑΣΩ. ΘΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΩ ΝΑ ΠΕΡΑΣΩ  Σ΄ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΧΟΛΗ
Εδώ μπαίνουν οι διάφοροι ανασταλτικοί παράγοντες. Δε θα το καταφέρω, δε μπορώ, δε γράφω καλά στις εξετάσεις, έχω κενά και άλλα τέτοια. 
Εάν έχω κενά θα κοιτάξω να τα συμπληρώσω και εάν δε γράφω καλά στις εξετάσεις θα προσπαθήσω να δω τι φταίει. 
Μην ψάχνετε άλλοθι, εκείνο που μετράει είναι το Παρόν και το Μέλλον. 
Δε χρειάζεται να υποτιμάτε τον εαυτό σας. Η εφηβεία είναι μια περίοδος στη ζωή, που η αυτοεκτίμηση σε πολλά παιδιά είναι χαμηλή. Σ’ άλλα - λιγότερα - που δεν έχουν επίγνωση της πραγματικότητας και των απαιτήσεων ή έχουν βάλει μη ρεαλιστικούς στόχους, η αυτοεκτίμησή τους γίνεται υπερεκτίμηση. Έχετε υπόψη ότι η αυτοεκτίμηση δεν είναι εγωισμός και η υπερεκτίμηση είναι: «παίρνω στροφή με μεγάλη ταχύτητα».
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΑΓΧΟΛΥΤΙΚΟ ΧΑΠΙ
Ένας μικρός – μεγάλος προγραμματισμός μελέτης και εβδομαδιαίου χρόνου βοηθάει στη χαλάρωση και στο στρατηγικό σχεδιασμό του στόχου που είναι η επιτυχία στις εξετάσεις.Θα προσπαθήσετε να κατανείμετε σωστά το χρόνο σας και όλες οι δραστηριότητες ημερήσιες – εβδομαδιαίες να ενταχθούν σ΄ ένα καθημερινό – εβδομαδιαίο πρόγραμμα σωστά οργανωμένο σύμφωνα με τις ατομικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες.
Σχολείο, μεσημεριανός υπνάκος, μελέτη, Φροντιστήριο, εξωμαθητικές ενασχολήσεις, έξοδοι, έργο, ματς στην t.v. κτλ. και κάθε βράδυ, πριν κοιμηθείτε, κάντε ένα μικρό απολογισμό της ημέρας και έναν επαναπροσδιορισμό του προγραμματισμού της επόμενης. Θα σας είναι δύσκολο στην αρχή, αλλά, αν το συνηθίσετε, θα αισθάνεστε πιο ασφαλείς, πιο χαλαροί. 
Κυρίως θα αποφεύγετε τις γκρίνιες της μητέρας σας. Πάλι κοιμάσαι; Ξανά στην τηλεόραση; Πού πας τώρα; και άλλα τέτοια. Ή το άλλο ωχ δεν προλαβαίνω, είμαι κουρασμένος πάω για ύπνο και ας γίνει ό,τι θέλει.
ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ – ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Οργάνωση - Μελέτη - Λύση Θεμάτων

Ερχόμαστε λοιπόν στην ουσία του πώς  θα μελετήσετε ή πως θα διαβάσετε, όπως συνηθίζεται να λέγεται.
Καταρχήν, χρειάζεται ηρεμία και θετική διάθεση, δηλαδή:  θα τα καταφέρω.

  1. Ξεκινάτε το διάβασμα προγραμματισμένου μαθήματος έχοντας δίπλα: τετράδιο Φροντιστηρίου, Σχολικό βιβλίο, Φροντιστηριακό βιβλίο και πολλά – πολλά πρόχειρα.
  2. Μελετάτε και κατανοείτε πρώτα τη θεωρία.
  3. Λύνετε τα παραδείγματα, εφαρμογές, του Σχολικού ή Φροντιστηριακού βιβλίου.
  4. Λύνετε τις υποδειγματικά λυμένες ασκήσεις του Φροντιστηρίου.
  5. Καταπιάνεστε με άλυτες ασκήσεις.
  1. Εάν έχετε αδυναμίες ξεκινάτε από εύκολες και παρόμοιες μ’ αυτές, που λύσατε στο Φροντιστήριο.
  2. Εάν συναντάτε δυσκολίες, ανατρέχετε στις σημειώσεις του Φροντιστηρίου, σε βιβλία κλπ. Αν πάλι οι δυσκολίες είναι ανυπέρβλητες, μην απογοητεύεστε. Να τις σημειώνετε σ’ ένα τετράδιο, ώστε να τις μεταφέρετε στο Σχολείο ή στο Φροντιστήριο.

Οι καθηγητές έχουν υποχρέωση να σας λύνουν τις απορίες.

Παρατηρήσεις:

  1. Μην προσπερνάτε κάτι, που σας φαίνεται δύσκολο ή που δεν το κατανοείτε, γιατί έτσι αφήνετε «τρύπες». Επιμείνετε! Ξαναδιαβάστε το από την αρχή, ψάξτε σε βοηθητικά βιβλία – σημειώσεις, ανάλογα με το μάθημα.
  2. Ποτέ δε λέτε γενικά δε μπόρεσα, αλλά σε τι «δεν μπόρεσα».

Πρέπει να υπάρχει και να φαίνεται η προσπάθεια.

  1. Όταν καταπιάνεστε με την επίλυση ενός προβλήματος, μιας άσκησης, πρώτα πρέπει να την κατανοήσετε, γιατί «η μισή λύση είναι στην εκφώνηση». Μελετάτε πάρα πολύ καλά την άσκηση – το πρόβλημα ώστε να γίνει κτήμα σας. Οι λεπτομέρειες παίζουν το ρόλο τους. Επεξεργάζεστε κάθε δεδομένο, ώστε να αποδώσει «πληροφορίες».

Πολλές φορές οι  μαθητές κάνουν το λάθος (από ενθουσιασμό ή άγχος) να ασχολούνται ταυτόχρονα και στον ίδιο βαθμό με την κατανόηση και την επίλυση.

  1. Από το μυαλό του μαθητή δεν πρέπει να ξεφεύγει καθόλου το «που θέλω να καταλήξω», «τι μου ζητάνε». Όπως επίσης να μην παγιδευτεί σ’ έναν μονόδρομο επίλυσης, που θα τον κουράσει. Μην πάθει το «σύνδρομο της μύγας», που λέμε οι παλιοί δάσκαλοι. Χτυπιέται στο τζάμι να βγει έξω και δε βλέπει ότι δίπλα της υπάρχει άνοιγμα.

Προσοχή λοιπόν μη τυχόν και δεν αξιοποιήσετε κάποιο δεδομένο. Όταν υπάρχουν δύο και τρία ερωτήματα – κυρίως στα Φυσικομαθηματικά μαθήματα – να γνωρίζετε ότι έχουν μια αλληλουχία. Το δεύτερο ερώτημα στηρίζεται στο πρώτο, το τρίτο στα προηγούμενα κτλ. 
Οι παρατηρήσεις ισχύουν φυσικά και για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας με κάποιες επιμέρους ιδιαιτερότητες, που διδάσκονται από τους  αρμόδιους καθηγητές.  
Κλείνοντας, έχω να σας ενημερώσω ότι σ’ όλη αυτή την προσπάθεια υπάρχει κούραση, διότι μόνο στο Λεξικό η (λέξη) ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΞΙΑΣ ΠΟΛΛΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ

Α. Όταν ξεκινήσετε το διάβασμα στο γραφείο σας δεν πρέπει να υπάρχει το κινητό τηλέφωνο (ούτε στο αθόρυβο). Ο Η/Υ νάναι κλειστός. Η TV μόνον στο σαλόνι. Το PS είναι για ώρες χαλάρωσης.
Β. Η ενασχόλησή σας με τους κοινωνικούς ιστούς, Facebook, Twitter, Skype να είναι προγραμματισμένη και ελεγχόμενη. Προσοχή στον εθισμό. 

..............................................................................................
Με αγάπη γι’ αυτό, που κάνω εδώ και 36 χρόνια
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΟΥΣΠΟΥΡΙΚΑΣ 
Μαθηματικός Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Μετεκπαιδευθείς στο Πανεπιστήμιο της Aix – en Provence, Γαλλία
exelixi.edu.gr
Επιστροφή στην κορυφή